חוות דעת - תוכנית הליבה |
|||||||||
באגרת שנשלחה לביתי במהלך ינואר 2007 , נתבשרתי על ידי מר שמואל אבואב מנכ"ל משרד החינוך, על גיבוש תוכנית עבודה " המחייבת כל אחת ואחד מכם...יישומה בגן, היא בידיך אשת המקצוע ואמונה על דרכי ההוראה..." ועוד נאמר כי אקבל תמיכה, אעבור השתלמויות והדרכה, אקבל משאבים, ערכות עבודה ועוד. בנוסף לאיגרת זו הופנה אלי מכתב מאת ד"ר אילנה זיילר, מנהלת אגף א' מוסדות חינוך באגף לחינוך קדם יסודי, המפרטת את תוכנית הליבה. אני משוכנעת שאינני הגננת היחידה שבסיום קריאת שני מכתבים אלו הרגישה חרדה קלה שנבעה בעיקר מכך שהממונים עלי מצפים ממני להוציא לפועל, תוכנית שאיני יודעת עליה דבר. בין התהיות הרבות, שאלתי את עצמי מספר שאלות: " מי הם אותם צוותים חינוכיים שגיבשו את התוכנית? האם הם כללו גננות פעילות ?" " האם לשם גיבוש התוכנית נערכו ביקורים בגני ילדים ונבד קו התכנים המועברים בהם כיום ?" " האם העובדה שעלי ליישם תוכנית חדשה מרמזת לכך שהתוכנית אשר יישמתי בעבר היתה שגויה ??" עם תהיות אילו ואחרות נגשתי לברר את הנושא במידה מעמיקה קצת יותר. בשורות הבאות אנסה לתמצת מעט ממה שהבנתי מברור זה, בתוספת הערותי. תוכנית הליבה הינה תוכנית יסוד לחינוך היסודי בישראל (במקור, לא הקדם יסודי...). הרקע לקביעת התוכנית:
(מזכיר במקצת את ימי בוא המשיח). · תוכנית הליבה שנוצרה מהוראה זו מגדירה את תחומי הדעת אותם יש ללמד וכוללת למידת תכנים, ערכים ומיומנויות למידה שחובת התלמידים לדעת ! (חשוב ונכון, אך האם הגיוני שאותה מתכונת תחל כבר אצל ילדי הגן ??) · תוכנית הליבה מבוססת על חוק החינוך והממונה עליה הינו פרופ' יעקב כץ, יו"ר המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, המכהן בתפקיד מזה כשנתיים. נגזרות תוכנית הליבה, עבורנו, גני הילדים? · מקצועות חובה הנלמדים בבית הספר היסודי ! (זאת בהתאם למערכת שעות שאינה מצויה בגן הילדים !!). · חובה !! ללמד כל מקצוע הנמצא בתוכנית הליבה בהיקף רחב ! (הכיצד ??). · הכנה והפעלת תוכנית שנתית שבועית ויומית. · הכנת תיקים אישיים לכל תחום ותחום, · תוכנית מחייבת של מערכת תצפיות ומדדים. .../2 - 2 - תוכנית הליבה אינה חדשה בעבורנו הגננות, כל התכנים המודגשים ותחומי הדעת, נלמדים בגני הילדים (ראו תוכנית מסגרת).הסתייגותי אינה לתכנים אלא לדרך יישומם. יישום תוכנית הליבה אליה אני נדרשת, מהווה ויתור על מהות ויחוד גן הילדים שהוא מסגרת חינוכית, לימודית המאופיינת בכך שהילדים לומדים בכל עת ובכל מקום. כל התנסות לימודית וכל חוויה מזמנת לי הגננת, הזדמנות ללמידה. תוכנית המסגרת אפשרה לי אוטונומיה מלאה בבחירת מגוון רחב של תחומי דעת בהתחשב בשלב ההתפתחותי בו מצוי הילד וביכולתו. סדר היום בגן הינו גמיש!! העבודה נעשית בקבוצות הטרוגניות, התכנים נבחרים על ידי הגננת, על פי צרכי הילדים. כאמור עוסקת תוכנית הליבה באותם תכנים בהם עסקנו בגן גם בעבר, אולם יישומה כפי שהדבר נדרש, הופך לפי תפיסתי, את גן הילדים ל"בית-ספר קטן" או לשלוחת בית-הספר שעיקר עיסוקה הכשרת הילדים והכנתם לבית הספר (לדעתי ההפך הוא הנכון בית הספר עצמו צריך לעשות הכנות לקליטת ילדי הגן). לפי דרך הטמעת תוכנית הליבה בגן הופכת הגננת למנהלת בית-ספר בזעיר אנפין: · הצוות שתחת ניהולה יורחב · עליה להכין תוכניות לימודים שנתיות, שבועיות ויומיות לפני תחילת שנת הלימודים · עליה להכין תיקים אישיים לכל תחום ותחום מתחומי הדעת · עליה לערוך תצפיות ומעקבים אחרי הישגי הילדים · עליה לקיים התכתבויות ישיבות צוות לשן מסירת דיווחים. כל זאת, על פי תוכנית הליבה: "יעשה תוך התאמה אישית לכל ילד וילד , לימוד חוויתי וספונטני !!" (לא ברורה לי כלל ה"ספונטניות" מול המערכת הבירוקרטית המובנית הנדרשת). ומה לגבי המקצועיות? על מנת להיות מקצועית בכל התחומים ידרשו שנות השתלמות רבות. ובלחץ שכזה הנובע הן מדרישות העברת התכנים ועבודת הניהול אני כגננת מחויבת להעניק "חוויות לימודיות, מתן הזדמנות לכל ילד וילדה לבטא את יחודו ולהרגיש אהוב רצוי ומוגן" מתי ??? לפני הכל וכבסיס להצלחת כל תוכנית לימודית חשוב בעיני לדאוג תחילה לדברים הבאים:
ללא תנאים בסיסיים אלו, לדעתי ולצערי, תוכניות יקומו ויפלו. גננת מתוסכלת (השם המלא שמור במערכת)
|
|||||||||
|
|||||||||